Apostem pel teletreball per convicció i amb seguretat


Les mesures del govern arran del Covid-19 han fet que moltes organitzacions estiguin implementant el teletreball amb poc temps i sovint amb manca de recursos per fer-ho de manera eficient. Lafede.cat recull algunes eines tecnològiques i consells per a garantir una comunicació el més segura possible.

Foto: Lafede.cat

L’arribada del Covid-19 i la declaració de l’estat d’alerta per part del govern espanyol, que entre altres mesures demana reduir els desplaçaments i facilitar el teletreball, ha obligat a les entitats socials a adaptar-se ràpidament a aquesta nova realitat. Algunes organitzacions com Lafede.cat ja s’havien preparat tècnicament i amb protocols per a la implementació del teletreball (contemplat a l’article 15 i especificat a l’Annex de l’acord laboral) com una opció per facilitar la conciliació laboral dels i les treballadores, en coherència amb l‘aposta organitzativa per l’ètica de la cura. Altres entitats  s’han trobat però en una situació inesperada, i potser sense haver desenvolupat les eines necessàries per poder teletreballar. Aquest moment pot convertir-se en una oportunitat per repensar les formes de treball i les eines tecnològiques de què disposem. També per valorar a qui li hem contractat “el núvol” i el paper de les empreses de telecomunicacions privades. Com recomanen des de Som connexió ens hem de començar a fer preguntes més enllà del preu, la comoditat o la velocitat del servei.

Lafede.cat promou la transformació digital de les entitats i l’ús d’eines tecnològiques de codi obert, tant per raons polítiques com de seguretat digital. Des de fa deu anys la federació treballa amb el sistema operatiu Linux, també té contractats, des de molt abans, els serveis de Pangea, ONG de serveis tecnològics, i per a les comunicacions internes utilitza canals de missatgeria del mateix tipus. “De la mateixa manera que no hauríem dependre d’una transnacional per alimentar-nos, tampoc hauríem de dependre’n d’una per comunicar-nos”, recull l’equip de Pangea al seu bloc, i remarquen: “la gran majoria d’aquests serveis [de missatgeria, per correu electrònic o xarxes socials] pertanyen a empreses amb un model de negoci basat en el tràfic de les nostres dades i que ens manipulen i utilitzen com a mà d’obra gratuïta per entrenar intel·ligències artificials”.

La seguretat de les nostres dades és molt important i més encara quan treballem des de casa. La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) recull alguns consells de seguretat digital així com altres per millorar la seguretat del wifi de casa, com també ho fa la Guia d’autodefensa digital de Softcatalà, que prioritza aquelles que es podeu utilitzar en llengua catalana i que siguin de codi obert.

En el món tecnològic en què vivim, són moltes les eines existents per a poder treballar en l’entorn digital i facilitar, en moments com aquests, el treball telemàtic i la coordinació entre equips per a mantenir l’activitat laboral durant aquests dies de confinament preventiu. Primer de tot, cal identificar quines són les necessitats reals de cada entitat i, en funció d’això, veure quines eines tecnològiques poden ser més útils. Des de Lafede.cat es recomana, però, informar-se d’aquelles que assegurin al màxim la protecció de les dades que manegem. Manuela Battaglini, consultora digital, alertava via Twitter de la importància de triar bé les aplicacions que utilitzem: “És moment d’utilitzar les apps ètiques que no aprofiten aquesta crisi per recopilar salvatjement les nostres dades per guanyar milions”, i en el seu fil citava totes les alternatives ètiques de què disposem. També ho ha fet Maldita.es que el mes de febrer va fer un recull de recomanacions de “serveis alternatius que no necessiten dades per sostenir-se”.

 

 

Algunes eines digitals per al treball de les entitats

Les eines de núvol permeten guardar els documents en un espai online des del qual es poden recuperar si es té accés a internet. Algunes propostes són OpenNebula; CommonsCloud; NextCloud; Maadix. Per poder accedir als ordinadors habituals de la feina, existeixen eines per poder treballar de manera remota com per exemple AnyDesk; TeamViewer; TSPlus. La impossibilitat de trobar-se físicament implica que aquests dies cal fer reunions virtuals. Algunes aplicacions útils són Jitsi.org o Zoom.

Si el que es busca són propostes de gestió de correus electrònics o altres serveis digitals, des d’una perspectiva ètica i segura, hi ha alternatives com Framasoft.org, RiseUp.net, Disroot.org, Maadix.netPangea.org.

Garantir la seguretat digital, una prioritat

Des de l’inici del confinament fins ara, hi ha hagut varies alertes de l’augment d’intents de frau per Internet. Això posa en evidencia la necessitat de tenir una especial cura amb l’ús de la xarxa. L’ONG Front Line Defenders han publicat una guia molt completa per a la protecció digital, en la que destaquen les següents mesures de seguretat bàsiques:

  • Actualitzar periòdicament els sistemes operatius, programes i aplicacions.
  • Activar el Firewall del sistema operatiu.
  • Utilitzar algun tipus d’antivirus. Habitualment els sistemes operatius com Windows porten el seu propi incorpora, cal assegurar que està activat.
  • Utilitzar contrasenyes fortes (mínim de 12 caràcters amb números, símbols i lletres). Un gestor de contrasenyes com KeePassXC, ajuda a generar-ne de segures. No és recomanable guardar les contrasenyes al navegador.
  • Utilitzar navegadors segurs com Firefox o Tor.
  • Existeixen un seguit d’extensions per als navegadors que fan més segura la navegació per internet com uBlock Origin, HTTPS Everywhere, Privacy Badger, Cookie AutoDelete i Facebook Container.

Més informació

Articles d’interès

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.