Nou projecte per treballar l’educació transformadora als municipis


Lafede.cat i la Diputació de Barcelona col·laboren des de fa anys i de manera estable per millorar les capacitats del teixit solidari i renovar les pràctiques i el discurs sobre la cooperació internacional als municipis. El passat 23 de novembre va tenir lloc la presentació de l’últim projecte conjunt amb el qual es vol donar suport a tres municipis concrets perquè facin un salt endavant en les seves activitats d’educació transformadora.

Grup de joves de 1r de batxillerat de Santa Coloma de Gramanet que, acompanyats per professores d’història i un regidor, han viatjat al Memorial de Buchenwald, un camp de concentració nazi que ara és un centre de memòria i formació en drets humans i cultura de pau. Activitat organitzada pel Departament de Cooperació. Font: Ajuntament de Santa Coloma de Gramanet.

Lafede.cat ha treballat amb la Diputació de Barcelona en la realització de diagnòstics sobre els Consells municipals  de cooperació, sobre el teixit associatiu o la comunicació de la cooperació, i ha realitzat també formacions a les entitats i col·lectius locals. Tal com destaca Salvador Gausa, director de Relacions Internacionals, aquest projecte s’emmarca, però, en una una nova línia de treball «amb entitats estratègiques i de major estabilitat».

Per a la federació, aquest projecte és l’oportunitat de compartir el coneixement i l’experiència acumulades en temes educatius i, sobretot, els resultats de l’últim projecte europeu en què va participar, i de les trobades educatives que va propiciar. Lafede.cat impulsa el treball en xarxa entre professorat, ONG i administracions a nivell general, i l’objectiu és ara activar i animar aquests tipus de treball als municipis de Molins de Rei, Mataró i Santa Coloma. Per aconseguir-ho es realitzarà un procés de reflexió i formació sobre l’educació per a la justícia global.

 

Tres municipis amb molt potencial

La Diputació comparteix amb Lafede.cat la idea que l’educació per al desenvolupament no pot ser entesa com un instrument auxiliar de la cooperació sinó com un procés educatiu emancipador orientat a la transformació social. “Persegueix, per tant, un canvi d’actituds i pràctiques a partir de la consciència crítica de la ciutadania sobre les desigualtats i els conflictes al món”. A la presentació del projecte van assistir representants tècnics i polítics dels diferents municipis. Lali Carrillo, Cap de la Secció de Suport Municipal i Estratègies de la Diputació va destacar que el projecte ha de servir “per posar en valor i visibilitzar la feina que ja fan els municipis».

Molins de Rei, el municipi més petit, té però un teixit associatiu i de solidaritat molt actiu i nombrós que el situa per sobre de la mitjana. Destinen el 60% del pressupost de cooperació a educació per al desenvolupament, tenen moltes activitats adreçades als centres educatius i, de fet, Raül Carretero, responsable tècnic del tema, va expressar com a demanda la necessitat que el projecte els ajudi a gestionar una certa saturació dels centres, i reconduir les accions cap a propostes més concertades.

Pel que fa a Mataró i Santa Coloma tenen moltes similituds, tant en mida (més de 100.000 habitants), com en la riquesa del teixit associatiu però en aquest cas els responsables tècnics parlen de necessitat de renovació en les pràctiques d’educació i sensibilització. Per Alícia Segura, Coordinadora d’Educació de Santa Coloma el projecte «és una oportunitat per articular-se amb els serveis d’educació, i per superar el Programa d’Activitats Educatives que fomenta activitats puntuals i de poc impacte, que no encaixa amb la necessitat de treballar per projectes de les escoles.

En el cas de Mataró, que també tenen catàleg d’activitats per les escoles, el que volen és fer-ho evolucionar cap a la creació d’itineraris educatius. Montse Balaguer, Cap del Servei d’Igualtat i Ciutadania va explicar que volen anar més enllà de l’educació formal, «aquest projecte ens pot ajudar a crear xarxa en sentit ampli».

 

Vídeo ‘La contribució del món local a l’educació per al desenvolupament: Reptes i experiències’