Unitat didàctica que proposa un seguit d’activitats en relació a la creació d’un hort escolar d’agricultura ecològica. Actualment vivim en una societat industrial desenvolupada que evoluciona cap a una societat de serveis. Tan sols un 8% del total de la població viu del sector primari. Aquest tipus de desenvolupament ha portat a la progressiva desaparició dels horts i, en definitiva, la desaparició de la cultura agrícola i alimentaria. L’hort escolar pot ser un instrument interessant per abordar tots aquests temes des de una perspectiva vivencial i de responsabilitat personal.
- Despertar l'interès de les nenes i nens pel seu entorn més proper, així com aprendre a valorar-los i conservar-los.
- Educar en la sensibilitat ambiental contribuint a la cura i la millora de l'entorn.
- Aprendre com es cultiven els aliments i conèixer les característiques de les plantes de les que ens alimentem.
- Conscienciar a l'alumnat sobre la necessitat de realitzar un ús raonable i sostenible dels recursos naturals i promoure hàbits d'alimentació i consums saludables per a ells mateixos i l'entorn.
- Donar a conèixer a l'alumnat els diferents rols de les dones en el món rural i la importància del seu treball en els sistemes alimentaris.
- Valorar els productes locals i la gastronomia casolana i natural.
- Apropar a l'alumnat a la realitat del medi rural, fent especial incidència en el més pròxim a la seva població.
- Diferenciar activitats realitzades per persones a les realitzades de forma industrial en relació al cultiu i la transformació del fruit o producte.
La present unitat didàctica està dividida en 11 blocs temàtics: Hort ecològic, Disseny de l'hort escolar, El clima, L'aigua, El sòl, Organitzar cultius, Sembrar i plantar, Les llavors, Flora i fauna de l'hort, Alimentació i Sobirania alimentaria). L'elaboració d'un hort ecològic ens ha de permetre conèixer unes tècniques més respectuoses amb la pròpia salut i la del medi ambient, a la vegada que, ens ha d'acostar a la nostra cultura més pròxima i ens ha d'ensenyar a valorar el coneixement de les persones més grans i conèixer els cicles de vida dels éssers vius i les interaccions entre ells.