Guia pedagògica per a educadors, educadores i professorat d’infants i joves de deu a disset anys, que treballa l’acció transformadora a través de la participació, la creativitat i la incidència social i política.
Objectius generals:
- L’objectiu de primària: esdevenir persones participatives i actives, capaces de prendre decisions orientades a respectar i defensar els drets humans i la convivència democràtica.
- L’objectiu de secundària: esdevenir persones crítiques, responsables, solidàries i actives en la defensa dels drets humans i la participació democràtica orientades a la construcció d’una societat més justa i equitativa.
Objectius específics:
- Comprendre les causes i efectes de la desigualtat social de l’entorn que es vol investigar
- Conèixer les necessitats bàsiques de les persones i reflexionar críticament sobre els actors proveïdors de benestar i la justícia global
- Col·laborar a través d’un ApS amb entitats de l’entorn o expertes en la desigualtat investigada per a transformar-la o sensibilitzar a la ciutadania a través de l’art
- Presentar propostes de millora de la desigualtat investigada en els canals de participació de la localitat (consells de nois i noies, regidories, etc.)
La guia pedagògica #desfemlesdesigualtats-2a fase: l’acció transformadora és un material de suport als educadors, educadores i professorat d’infants i joves de deu a disset anys, per tal d’incloure continguts i pràctiques pròpies de l’educació transformadora o educació per la justícia global en la seva programació.
Suposa la continuació de la guia #desfemlesdesigualtats: la descoberta de les desigualtats a través de la participació i la fotografia des d’un enfocament de drets humans.
Les principals estratègies didàctiques programades per tal d'assolir un aprenentatge creatiu i fomentar una ciutadania global, són: dinàmiques participatives i cooperatives, activitats de reflexió crítica, l’aprenentatge servei de la mà d’entitats especialistes en cada desigualtat social investigada, dinàmiques de construcció de coneixement i transformació de l’entorn a través de la creativitat i d’incidència dels infants i joves en el seu entorn local.
Són formacions de 1 a 4 hores, que s’adaptaran depenent del grup participant. La majoria es fan a l’aula, però l’acció comunitària d’aprenentatge servei es fa a l’exterior, així com poden fer-se la mostra d’art i sensibilització i les propostes formals per incidir social i políticament.
Les formacions van adreçades especialment a infants i joves. Tot i que els continguts són els mateixos, el grau d’aprofundiment varia depenent de l’edat i per això agrupem els mòduls en dos blocs: l’un per a infants del tercer cicle de primària, de deu a onze anys; i l’altre per a joves de secundària, de dotze a disset anys.
MÒDUL 5: Tria de la desigualtats social a desfer
MÒDUL 6: Causes de la desigualtat escollida i comparativa global
MÒDUL 7: Opcions per combatre les desigualtats
MÒDUL 8: Organismes locals/multilaterals de promoció de drets humans
MÒDUL 9: Acció comunitària d’aprenentatge servei
MÒDUL 10: Incidència social i política
MÒDUL 11: Art i sensibilització
Per veure les experiències pilot de #desfemlesdesigualtats podeu consultar: https://desfemlesdesigualtats.wordpress.com/ o el resum d’aquestes experiències a https://desfemlesdesigualtats.files.wordpress.com/2016/07/llibret2_desfem_online.pdf
Les formacions van adreçades especialment a infants de deu anys a joves de disset. Tot i que els continguts són els mateixos, el grau d’aprofundiment varia depenent de l’edat i per això agrupem els mòduls en dos blocs: l’un per a infants del tercer cicle de primària, de deu a onze anys; i l’altre per a joves de secundària, de dotze a disset anys.
Els continguts dels mòduls segueixen una lògica d’aprenentatge progressiu i, per tant, se suggereix dur a terme l’ordre proposat.