(Català) Educació per a la justícia global


Sorry, this entry is only available in Catalan. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Què és l’educació per a la justícia global?

Educació per a la Justícia globalL’Educació per a la justícia global és un paradigma educatiu que proporciona eines per qüestionar i transformar de manera crítica el model social, polític i econòmic existent (treballar sobre les causes que generen desigualtats i conflictes), un model que genera violències estructurals que deriven en greus injustícies socials. Es parteix de la idea de ciutadania global per assenyalar la pertinença a un sol món, i de presa de consciència sobre l’oportunitat que tothom té en la promoció de la justícia social i l’equitat, l’acció transformadora i la generació d’alternatives.

Es tracta de processos educatius que parteixen del reconeixement de la vulnerabilitat de la vida i de l’afirmació de la relació d’interdependència i ecodependència com un element inherent a la naturalesa humana. Aquesta presa de consciència és clau per afavorir un apoderament col·lectiu que posa el focus en les relacions humanes, valora la riquesa i la diversitat de sabers i propicia espais de cura i autocura.

En l’Educació per a la Justícia global és tan important el per què com el com, d’aquí ve la importància de destacar aspectes metodològics rellevants: la necessitat de tenir en compte tots els contextos d’interrelació de les persones al llarg de la vida (família, comunitat, entorn laboral, etc.) com a espais d’aprenentatge; l’aposta per metodologies actives i participatives que promouen un aprenentatge significatiu (l’oposat al memorístic) i aplicat -des de l’emoció, el cos i la reflexió-; i el foment de l’emancipació crítica, entesa com “l’aprendre a pensar i desenvolupar el coneixement per actuar en favor d’allò que un creu”.

 

Evolució i història de l’educació per a la Justícia global

Les propostes educatives de les organitzacions de pau, drets humans i cooperació compten amb una llarga trajectòria de més de cinc dècades i han anat evolucionant a mesura que es donaven canvis en el context internacional.

Els diferents enfocaments ‒anomenats també generacions de l’Educació per al Desenvolupament-, han estat una eina d’anàlisi útil vinculada a l’evolució dels models de la cooperació internacional: caritativoassistencial, desenvolupista, desenvolupament crític, desenvolupament humà i sostenible i ciutadania global. Actualment, però, algunes veus dins el sector posen en qüestió aquesta classifiació, perquè les organitzacions combinen propostes educatives corresponents a diferents generacions en funció del context on s’apliquen. Per aquesta raó, alguns referents teòrics plantegen la necessitat de revisar les relacions pedagògiques amb nous o recuperats continguts, prinicpis, pràctiques, sabers o cosmovisions.

  • Dels 60 als 80 les propostes educatives de les organitzacions estaven molt lligades als projectes de cooperació al terreny i es centraven en la captació de fons.
  • A la dècada dels 90 es produeix un canvi, fruit de la crítica al concepte de desenvolupament. Les propostes educatives també són més crítiques i comencen a explicar les causes del llavors anomenat “subdesenvolupament”.
  • A partir de l’any 2000, amb l’eclosió del moviment antiglobalització, les propostes educatives incorporen un enfocament global què permet explicar com les desigualtats i les injustícies existeixen a tots els països i tots els continents.
  • A partir de 2010 les propostes educatives se centren en la promoció d’una ciutadania global, capaç d’articular accions de lluita contra l’exclusió, la desigualtat i la injustícia a nivell planetari, alhora que reivindicquen el concepte de nord i sud globals, fruit d’una concepció de la solidaritat més horitzontal.

 

Objectius de l’educació per a la Justícia global

Les organitzacions de Justícia global treballen per a erradicar un ampli ventall d’injustícies globals que les organitzen en base a les lluites dels diferents moviments socials: pacifisme, feminismes, antiracisme, ecologisme, altermundisme o el moviment pels drets humans. Aquestes lluites nodreixen els objectius de les propostes educatives. Així doncs, les injustícies globals fan moure, els objectius educatius permeten avançar, reflexionar i fer camí, i els reptes globals són l’horitzó dels altres mons possibles que es volen construir.

Per organitzar els objectius de l’EpJG es parteix d’una proposta d’eixos temàtics (Relacions de poder, drets humans i governança; justícia econòmica i social; perspectiva feminista; pau i noviolència; interculturalitat crítica, i justícia ambiental), però no es tracta de temàtiques enteses com a compartiments estancs, sinó tot el contrari, estan estretament relacionades, de manera que s’han d’entendre com a portes d’entrada als diversos sabers que s’entrellacen i es complementen.

Descarregar en PDF: Objectius de l’Educació per a la justícia global

 

10 claus per a posar-la en pràctica

El foment del pensament crític, l’aposta pel treball experiencial i vinculat al context local, la revisió dels propis privilegis, el valor de les petites accions transformadores o el treball a partir de metodologies socioafectives que connectin amb les emocions, són algunes de les claus que es presenten en aquest decàleg: metodologies i mirades educatives pensades per ajudar a totes aquelles persones interessades en realitzar propostes d’Educació per a la justícia global a fer-les realitat.

Descarrega el PDF complet amb les 10 claus explicades: Decàleg Educar per a la justicia global

 

L’educació per a la Justícia global a Lafede.cat

Educació per a la Justícia global. Joan Turu

L’educació per a la Justícia global és una de les línies de treball de les entitats de Lafede.cat, 71 de les 120 organitzacions federades la tenen com una branca principal. Les temàtiques que més treballen les entitats pel que fa a l’educació són: la defensa del dret a l’educació; els drets dels infants i joves, la mediació i l’educació per la pau.

Lafede.cat i les seves antecessores, les federacions d’ONG de pau, drets humans i desenvolupament, han defensat el treball integral per a la transformació social i les propostes educatives, enteses en un sentit ampli -educació formal, no formal i informal-, com una de les línies de treball fonamentals de les ONG. Han estat actors impulsors de la generació de coneixement i la innovació en aquest àmbit, un bon exemple és la publicació el 2007 del document L’Educació per al desenvolupament: una estratègia imprescindible.

Actualment la federació impulsa l’Educació per a la Justícia global amb la generació de discurs, la incidència en les administracions públiques, la dinamització de les entitats i l’impuls de projectes i accions educatives. S’organitza principalment a través de l’Eix d’educació, un espai de participació i coordinació de les organitzacions que treballen en l’àmbit de l’educació transformadora. La coordinació en aquest àmbit té una llarga trajectòria, ja que les tres federacions catalanes d’ONG que van precedir Lafede.cat tenien totes una comissió d’educació.

L’any 2013, amb el naixement de Lafede.cat, la comissió d’educació va elaborar el Manifest pel dret a una educació transformadora.

El 2016 es va preguntar a diferents agents educatius (professorat, activistes, artistes, acadèmiques o educadores socials i comunitàries), sobre la relació entre educació i justícia global. El resultat d’aquelles converses es pot veure al vídeo “Eduquem per a la transformació social – Fentipensant la Justícia Global” (2017).

Finalment, el 2020, i fruit de dos anys de treball de l’Eix d’Educació, s’ha publicat el document Educar per a futurs alternatius. Guia d’Educació per a la Justícia Global” que té per objectiu plasmar de forma escrita i organitzada, però també propera i directa, la visió de Lafede.cat sobre l’Educació per a la Justícia Global, així com els reptes globals que la converteixen en una estratègia imprescindible per a la transformació social.

 

Accions educatives de Lafede.cat 

  • Generar coneixement, discurs i reflexió sobre l’educació com a eina de transformació social, a partir de la coordinació de l’Eix d’educació. Actualment l’Eix aplega una trentena d’entitats que es reuneixen periòdicament per compartir reflexions, debats i recursos. També treballen plegades per impulsar accions per visibilitzar la tasca educativa de les organitzacions de justícia global.

 

 

  • Incidir en les polítiques públiques de cooperació, reivindicant l’Educació per a la Justícia global com una estratègia diferenciada de la cooperació que requereix d’instruments propis per a seguir evolucionant.

 

  • Difondre materials i propostes educatives de les entitats a través del Banc de recursos per a una educació transformadora, una eina adreçada a ONG, professorat, escoles, universitats, educadores i educadors socials, associacions de lleure infantil i juvenil, administracions públiques, mitjans de comunicació i totes les persones interessades en l’educació transformadora.

 

    • Projecte ‘Impuls de l’educació transformadora al territori’, per donar a conèixer el nou paradigma de Justícia global als actor locals, desenvolupat en col·laboració amb la Diputació de Barcelona amb l’objectiu de d’oferir eines i capacitar agents educatius locals perquè revisin les seves pràctiques educatives i puguin avançar cap a models més transformadors.

 

Recursos

Documents d’interès

Webs d’interès

Articles i material d’interès