Educadores del nord i del sud global, protagonistes de la jornada d’educació transformadora


Unes 200 persones es van connectar a la trobada  “Canviar l’educació per canviar el món”, que va tenir lloc el 15 d’abril de manera virtual. A la jornada es van compartir eines i experiències educatives per a la justícia global que qüestionen i transformen el món.

Digna Couso i Carmen Aliaga durant la conversa a la jornada “Canviar l’educació per canviar el món”

La resposta als reptes globals des de l’àmbit educatiu va ser el tema central de la trobada “Canviar l’educació per canviar el món”, una jornada que se celebra cada dos anys i que enguany s’ha ajornat un any per la pandèmia, és un dels espais més importants per compartir el discurs i les pràctiques educatives en favor de la justícia global que duen a terme entitats, administracions i educadors i educadores. El grup motor de la trobada està format pels departaments d’educació i cooperació de diferents administracions (Generalitat, Diputació de Barcelona, Ajuntament de Barcelona), i entitats educatives com l’Escola Lliure del Sol, el Centre Promotor d’APS, Escoltes Catalans i la pròpia federació. L’anterior edició va tenir lloc l’any 2018 i va comptar amb una àmplia presència de testimonis d’organitzacions i moviments del Sud que treballen per una educació transformadora.

A l’obertura de la jornada virtual, que va estar moderada per la Carla Liébana de LaCoordi, la Júlia Hosta, de l’Escola Lliure El Sol, va fer una breu presentació i va posar èmfasi en el poder transformador de l’educació i en la necessitat de treballar en xarxa entre els diferents agents educatius. “Hem de reivindicar el paper de l’educació des d’una mirada crítica. És essencial que el món educatiu, entitats i administracions coneguem de primera mà experiències diverses i inspiradores“, va explicar.

 

Educar en temps de crisi amb mirada Nord-sud

La jornada va continuar amb un diàleg entre Digna Couso, física i directora del Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica i Carmen Aliaga, antropòloga i ecofeminista boliviana del Colectivo Casa, que treballa amb dones indígenes en projectes d’educació popular feminista. Les dues van conversar sobre els reptes de l’educació davant les múltiples crisis que afrontem, tant al nord com al Sud global.

La Digna Couso va defensar la necessitat de construir processos educatius integrals en temps de crisi, especialment en l’etapa escolar. “L’escola és un lloc on s’aprenen coneixements, però també valors i emocions, i les tres coses han de fer-se de manera integrada per construir una societat justa i equitativa ”, va afirmar. Couso plantejava també en una entrevista a El Periódico que l’ensenyament científic ha d’incorporar també aquesta perspectiva integral i ha de ser “menys matemàtic i més connectat amb els interessos i les realitats dels estudiants”.

Per a les dues educadores, la crisi de la covid-19 ha evidenciat les crisis preexistents. “La pandèmia es una acceleració de les crisis existents, i malgrat que no ha permès un canvi radical en la pràctica educativa, si que incentiva la innovació educativa, perquè demostra que no podem ser neutrals”, apunta la Digna Couso. Carmen Aliaga coincideix amb la visió de la Digna i recupera el terme pachacuti de la cosmovisió andina: “la paraula es tradueix com a ‘crisi’, però en realitat fa referència al moviment constant en què es troba el planeta, un moviment que ens interpel·la a transformar la societat des de la recuperació de la solidaritat comunitària”.

 

Ecofeminisme i sabers de les dones

La mirada ecofeminista en els processos educatius també va ser un punt d’unió en la conversa. Digna Couso va compartir la seva experiència des dels ensenyaments científics amb perspectiva feminista: “ hem d’associar les ciències no només amb l’excel·lència sino amb una manera de conèixer i interactuar amb el món”. Carmen Aliaga va destacar la necessitat de “replantejar l’educació des d’una mirada interseccional” i va defensar una educació feminista “que no sigui només per a dones, sinó que inclogui els homes”. L’antropòloga va reivindicar també els sabers de les dones, lligats a la vida i a les cures, i la força de les comunitats locals: “És més necessari que mai fer una transformació global i reivindicar els valors de solidaritat i reciprocitat. Cal confiar en la capacitat de criança en sentit ampli: les múltiples formes de crear i criar poden servir per defensar la vida i enfortir les xarxes comunitàries”.

El públic va plantejar qüestions com la necessitat de tenir eines per treballar amb les persones adultes que s’han format en el sistema educatiu hegemònic i sobre el repte de treballar des d’una perspectiva feminista en l’educació sense que recaigui només en les dones. Les dues ponents van expressar la necessitat de generar més espais d’intercanvi educatiu entre el nord i el sud global com aquest, per la potència i enriquiment que suposen.

Nou mapa d’experiències educatives transformadores

Mariano Flores, membre d’Edualter i vocal de la junta de Lafede.cat, va presentar el webmapa Educa Justícia Global, una eina per recollir i cercar experiències educatives transformadores.

El mapa recull experiències que fomenten la participació i l’apoderament d’infants, adolescents i joves, promouen una consciència crítica cap a les causes que generen desigualtats i conflictes i un canvi d’actituds i pràctiques o afavoreixen el treball en xarxa i la cohesió entre diferents agents de la comunitat. En aquest vídeo, presentat durant la jornada, es presenten 4 exemples d’experiències recollides al mapa que treballen el malbaratament alimentari, la lluita contra els discursos de l’odi i la discriminació, la justícia ambiental amb visió de gènere, o el treball dels defensors i defensores de drets humans, amb metodologies com la fotografia participativa, l’aprenentatge servei o l’artivisme.

A més del mapa, a la jornada es van presentar també dos recursos molt útils: la Guia Educar per a futurs alternatius, on l’eix d’Educació de la federació ha recollit el marc teòric de l’Educació per a la justícia global i un decàleg per a la seva posada en pràctica i la Guia Amb dret a transformar, un document per desenvolupar projectes en clau de justícia global adreçada específicament a entitats d’educació en el lleure.

Més informació: