Lafede.cat ha impulsat o s’ha sumat a 25 comunicats en els primers sis mesos de l’any

Els comunicats continuen essent una de les principals eines per a denunciar situacions injustes o fer demandes de canvis polítics o econòmics. Per tal de mostrar directament la seva opinió, o amb l’objectiu de generar aliances amb altres organitzacions, la federació s’ha sumat i ha impulsat comunicats de denúncia o suport a diferents causes relacionades amb la Justícia global, en un semestre marcat  per la guerra a Ucraïna, la massacre de Melilla i la situació a Colòmbia.

Recollida de signatures per la ILP Regularización Ya! a la Pl. Universitat durant la Setmana per la Pau Arcadi Oliveres. Juny de 2022. Foto: Lafede.cat.

Torna el No a la guerra, no a l’OTAN

Fa cinc mesos de l’esclat de la guerra a Ucraïna i el conflicte no s’ha aturat. Lafede.cat, en els seus múltiples comunicats ha apel·lat sempre a la via del diàleg com a única solució possible. Ho va fer un mes abans de l’inici de la violència armada en aquest comunicat, i ho va reiterar en els següents: en el text fet conjuntament amb la Coordinadora estatal d’ONG i en el manifest de la manifestació a Barcelona del 2 de març. També en la declaració que es va aprovar al Consell Municipal de Cooperació Internacional de Barcelona. Més tard, i davant l’escalada del discurs bel·licista i de la militarització del conflicte, es va criticar el paper de l’OTAN en un altre comunicat, coincidint amb la cimera que es va fer a Madrid el mes de juny.

Malgrat la presència de la guerra ucraïnesa al discurs públic, Lafede.cat no ha oblidat altres conflictes oberts, i és per això que va impulsar una declaració oficial del Consell Municipal de Cooperació Internacional de Barcelona de suport al dret a l’autodeterminació del poble sahrauí. A més, Lafede.cat ha passat a ser entitat promotora dins la Campanya perquè Barcelona trenqui el seu agermanament amb Tel Aviv, impulsada per Prou Complicitat amb Israel (a la que Lafede.cat forma part).

Massacre a Melilla i fronteres digitals

Els fets ocorreguts a Melilla el passat mes de juny, on almenys 37 persones — segons les ONG– van ser assassinades per les forces policials marroquines en un intent de saltar la tanca de Melilla, Lafede.cat va publicar un comunicat de rebuig on s’exigeixen responsabilitats polítiques al govern espanyol. També es va sumar, com a membre del Consell municipal d’immigració de Barcelona, al comunicat d’aquest ens, així com va adherir-se al comunicat de convocatòria de manifestacions arreu de l’Estat espanyol d’1 de juliol. També es va impulsar una declaració oficial del Consell Municipal de Cooperació Internacional de Barcelona en la mateixa línia.

A més, Lafede.cat dona suport a la campanya per a la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) #RegularizaciónYa per reclamar una regularització de les persones en situació administrativa irregular a l’Estat espanyol. En aquest sentit, la federació és punt fix de recollida de signatures. Per altra banda també es va adherir al manifest «La implantación de la Inteligencia Artificial en frontera y la vulneración de derechos» de Fronteras digitales.

Defensa dels drets humans, nord i sud amb una especial mirada a Colòmbia

Amb clau de defensa de drets humans, i per la vinculació especial de la federació amb Colòmbia, Lafede.cat va impulsar una moció per a reconèixer a l’exili i a la diàspora colombiana que es va aprovar al Consell Municipal de Cooperació Internacional de Barcelona el mes de juny. En aquesta línia també s’ha sumat a dues iniciatives: per una banda, a la Carta enviada al Congreso de Diputats per l’Acord entre el Regne d’Espanya i la República de Colombia per a la promoció i protecció recíproca d’inversions i la seva Declaració Interpretativa, a demanda de la Taula per la Pau i els Drets Humans a Colòmbia, i per a l’altra, a la Carta blanca Colombia per reclamar un procés de pau real al país, impulsada pel Centre Nacional de Cooperació al Desenvolupament que agrupa 90 entitats belgues.

Lafede.cat, per la seva banda, també va impulsar un comunicat on s’exigia posar fre a les estratègies d’assetjament jurídic promogudes per grups de poder. A més, es va adherir a tres iniciatives més; una d’Stop Bales de Goma, i dues relacionades amb l’activitat de les empreses transnacionals i els drets humans: el Decàleg per una Vida Digna per als Pobles i el Planeta i el comunicat per a la «No a la ratificació de l’Acord Global UE-Mèxic».

Pau i no a la guerra a la manifestacióa Barcelona contra la guerra d’Ucraïna. 2 de març de 2022. Foto: Pablo Tosco, Lafede.cat.

Suport a la lluita contra l’emergència climàtica

Per iniciativa de l’Eix de Justícia ambiental, la federació ha passat a formar part de Barcelona+Sostenible, una xarxa de més de 1.800 organitzacions compromeses amb la sostenibilitat ambiental, social i econòmica per a construir una ciutat responsable amb les persones i l’entorn. Però a més, s’ha sumat a la crida ciutadana perquè el Parlament reconegui legalment l’ecocidi com a crim.

Lluites feministes

Com cada any, Lafede.cat s’ha sumat a la crida del 8M de l’Assemblea 8M de Ca la Dona. Enguany s’ha adherit al manifest “Contra la precarietat, les fronteres i les vilències, les femnistes som aquí”. També s’ha unit al manifest amb motiu de la diada per a l’alliberament LGTBISom els colors de les lluites”. Per altra banda, des de l’Eix de feminismes s’ha donat suport a la declaració en suport a l’entitat AADAS, davant el cas de violència institucional exercida sobre l’organització, com a membres del Consell Nacional de les Dones a Catalunya.

Rebuig al nou currículum escolar

Finalment, aquest curs escolar ha estat marcat pel debat sobre la proposta del nou currículum escolar de la Conselleria d’educació. Lafede.cat s’ha sumat a les crítiques amb una mirada enfocada a l’educació per a la Justícia global amb un comunicat on s’hi van sumar més de 60 entitats i organitzacions.